Нещодавно я писав про чудовий і прекрасний, перший в сучасній історії України бетонний автобан, який нарешті вирішить проблему комфортного пересування на автомобілі з Дніпра до Київа. Якщо не повністю, то частково.
ВСІМ ВІДОМО, що держава — неефективний власник. І особливо — Укравтодор, який її уособлює в сфері будівництва доріг. Тому будувати такий важливий проект дозволили туркам.
І ось нарешті на сайті «Наші гроші» ми дізналися деталі цієї історії. «Служба автомобільних доріг у Полтавській області у жовтні за результатами двохетапних конкурентних діалогів уклала три угоди про будівництво обходу міста Решетилівка на загальну суму 2,04 млрд грн. Про це повідомляється у системі «Прозорро».»
Компанія «Onur Taahhut Tasimacilik Insaat Tic. ve Sanayi A.S.» (Туреччина) отримала два підряди на 1,76 млрд грн. Між тим, підсумкові відомості ресурсів і кошториси не опубліковані, що не дозволяє порівняти ціни матеріалів та обладнання із ринковими цінами на предмет можливого завищення.
другу частину тендера отримало ТОВ «Ростдорстрой» (збудує ділянку км 172+140 – км 174+145 довжиною 2 км вартістю 281,20 млн грн., що становить 14% усіх коштів), входить у групу авторитетного бізнесмена Олександра Жукова та мера Одеси Геннадія Труханова. Його кінцевими бенефіціарами через фірми «Оттема» (Угорщина), «Мурфілд Індастріз Ел.Пі», «Логоформ Корп» і «Хіллмонт Інк» (Кіпр)
Із 2016 року НАБУ веде кримінальне провадження щодо можливої розтрати 800 млн грн. на тендерах Трухановим, посадовцями міськради, «Ростдорстрою» і низки інших фірм.
Отже, ефективний приватний власник з не меньшою ефективністю, ніж корумпована державна компанія може дериданити державні кошти, при цьому покладаючи додану вартість в свою кишеню (замість можливості зробити знижку на цю суму, яку міг би отримати державний бюджет, якби роботи виконувала державна компанія).
То може справа не у формі власності, а відсутності покарання за злочин? Коли ми вже дійдемо цього висновку?