Чудову книгу «Культура і побут населення Україні» я придбав на книжному ринку у Львові. Всього за 150 грн. Вона, насправді, закриває останній період мого дослідження (але не само дослідження) стосовно «гноблення мови та всього українського при поганому совку» – від 20х років більшовизму, періоду тотальної українізації, до епохи сталінізму, Хрущова, Брежнева (при якому українська культура набула найбільшого розквіту) та останніх часів Горбачова, про які яскраво свідчить це видання 1991 року.
Навчальний посібник для ВУЗів. А тираж в 50,000 примірників говорить нам про «масштаби гноблення», тобто майже всі ВУЗи, які хоч якимось чином були причетні до викладання гуманітарних та історичних питань, були забезпечені цим підручником! На жаль, його не читало більшість сучасних «експертів», які обмежуються посиланнями на декілька відомих пропагандистських агіток, що не мають нічого спільного з історичною наукою: джерел, доказів і посилань (посилаючись один на одну).
Насправді, дуже цікавий і корисний підручник, який стисло охоплює майже всі сфери української історії та культури, МАЙЖЕ позбавлений упередженості та пропаганди (притаманній сучасним псевдоісторичним «творам»). Його я планую прочитати в повному обсязі, щоб просто цитатами затикати рота псевдопатріотам-фальсифікаторам. Зміст я приводжу у більш розгорнутій статті в посилання.
Але найбільш цікавий розділ – це список рекомендованої літератури. Особливо зашореним я рекомендую ознайомитись насамперед з ним, щоб уявити «масштаби гноблення всього українського». Тільки цей стислий список яскраво свідчить про це, що українська культура не те що гнобилась – вона активно вивчалась та пропагувалась, цілі інститути та науково-історичні спільноти працювали над цим, створюючи сотні статей, видань та досліджень стосовно українського етносу, мови та культури. Особливо зверніть увагу на роки! І скажіть мені коли українська культура особливо гнобилась?
Попереднє швидке ознайомлення вже виявило багато цікавого.
«Слава нації!». Якій нації? Україна була і залишається багатонаціональною та мультикультурною та мультирелігійною країною. І тільки заперечення цього факту зробило всіх інших громадян ворогами і привело нас туди, де ми є. Мапа додається.
«На Україні, крім українців, живуть представники багатьох народів. Вони, як зазначалося, належать до різних етнолінгвістичних сімей та груп і становлять чверть населення республіки. їхня історія і культура розвивалися у тісному взаємозв’язку з культурою українців та інших народів країни. Не випадково у Декларації про суверенітет республіки всі вони віднесені до однієї соціально-етнічної спільності — народу України, громадян Української РСР.
Характер сучасних етнокультурних зв’язків на Україні значною мірою зумовлюється зв’язками народів у минулому, що історично склалися, рівнем їхнього соціально-економічного розвитку, природно-географічними та іншими факторами. Особливого інтересу набувають ці питання у плані співвідношення загального і національно- специфічного, збереження самобутніх рис і можливостей використання національних традицій.»
- Більше це не так. Є тільки “українці” і «вороги».
А ось що підручник пише про мову в останні радянські чаcи:
“Сучасні етнічні процеси на Україні супроводжуються дальшою етнічною консолідацією українського народу, піднесенням його національної свідомості, зростанням соціальної мобільності населення, формуванням спільних рис його культури та побуту на базі кращих національних традицій і сучасних досягнень людства. Слід підкреслити подальше зближення етнічних груп, поступове звуження дії територіальних діалектів, поширення української літературної мови в усно-розмовній практиці. Визнанням непересічної суспільної цінності всіх національних мов і культур є прийняття 28 жовтня 1989 р. Закону про мови в Українській РСР.
Українською мовою у республіці вільно володіють понад 40 млн чоловік, або 78 % жителів республіки. Це майже на півтора мільйони більше, ніж десять років тому. Чисельність українців, що вважають рідною мову своєї національності, становить 32,8 млн чоловік. Досить високим є відсоток осіб, які називають рідною українську мову, і серед інших народів. Цією мовою нині розмовляють десятки тисяч росіян, багато поляків, значна частина чехів, словаків, молдаван та румунів, що живуть на Україні. Крім того, понад 4 млн вважають українську мову другою після рідної, якою вони вільно володіють.
Оздоровленню української національної культури та мовних стосунків сприятиме здійснення цілої системи заходів у рамках Закону про мови в УРСР. Ці життєдайні процеси одержали ще одне правове підсилення — Декларацію про державний суверенітет республіки.
В етнічно мішаних районах (Закарпаття, Донбас, Ізмаїльщина) поширені явища багатомовності. Ступінь їх розвитку визначається територіальним розміщенням етнічних груп, тривалістю етнокультурних взаємин тощо. Ці обставини також ураховуються у Законі про мови та у ході реалізації його положень.
Останнім часом з’явилися помітні зрушення у справі забезпечення розвитку культури інших народів республіки. Відкрито сотні факультативів по вивченню болгарської, грецької, єврейської, польської, кримськотатарської та інших мов, вийшли друком словники (кримськотатарсько-російський, болгарсько-український, чесько-український), в областях з етнічно мішаним населенням (Одеській, Донецькій, Чернівецькій, Закарпатській) ведуться радіопередачі мовами народів, які там проживають, розпочато ряд періодичних видань національними мовами, діють сотні колективів художньої самодіяльності, фольклорних ансамблів.
У часи оновлення створюються умови для всебічного розвитку всіх етнічних груп Української РСР, усього народу України. Запорукою тому є слова Декларації про державний суверенітет: Українська РСР забезпечує рівність перед законом усіх громадян республіки незалежно від походження, соціального і майнового стану, расової і національної приналежності.”
Сьогодні «несовок» має зовсім інші соціальні відзнаки – дикунство, ненависть, булінг, зневагу, свавілля, «чемодан – вокзал – і.. хто ти там.» Почуваєте краще?
Хочете ще дещо цікаве? Ось вам про місцеве самоврядування, невеличкий фрагмент:
Місцеве самоврядування
…Загальний схід обирав адміністративних осіб громади: старосту села (війта —у західних областях), соцьких, десяцьких, наглядачів хлібних гамазеїв (громадських запасів хліба), об’їжджчиків полів та ін. Потім ці кандидатури затверджувались паном або державними урядовцями залежно від того, яким було село — панським чи державним. Представників сільської старшини, які не виконували своїх обов’язків або провинилися перед громадою, переобирали достроково. За капіталізму виборні органи общини виражали насамперед інтереси заможної верхівки села й перетворились на жалюгідну пародію народного самоуправління.
Ось же воно! Нас попереджали! Але хто слухав. Аби не як “в поганому совку”. Жалюгідне пародія самоуправління – те що ми маємо. Обрання без права дострокового відкликання (подекуди – довічно).
Подивіться, як українці розпоряджались суспільною власністю, рівень взаємодопомоги та турботи про всіх членів. Вже це зникло, коли модель суспільство змінилось на капіталістичний та неофеодальний устрій – конкуренцію за виживання та “собака їсть собаку” – гру з нульовою сумою.
Я продовжу роботу про спростуванню поширених міфів стосовно країни, мови та культури, чекає ще багато цікавого…
…Пережитки форм громадського землекористування у деяких місцях збереглися навіть при індивідуальному обробітку грунтів. Зокрема на Бойківщині до початку XX ст. звичаєве право дозволяло вільно користуватися для випасу худоби чужою землею від Покрови (1 жовтня ст. ст.) до Св. Юрія (26 квітня). А в деяких районах Сумської області ще й нині щорічний розподіл сіножатей серед окремих сімей відбувається у відповідності з правилами общинних переділів.
Як при подушній, так і при подвірній формі землеволодіння громада відповідала круговою порукою за кожного із своїх членів при відбуванні казенних, земських і громадських повинностей, визначала заходи і способи стягнення недоїмок. В особі своїх повноважних представників громада стежила за станом селянських господарств, використанням громадських лісів, пасовищ, здавала їх у тимчасову оренду, а подекуди контролювала діяльність корчем, ярмарків, базарів, визначала ціни на товари, перевіряла міри ваги, місткості. Вона слідкувала також за станом доріг, мостів, річок, громадських будівель на своїй території, виконувала так званий стаційний обов’язок — забезпечувала харчами і всім потрібним урядових осіб, які приїжджали для розв’язання якихось питань.
Без громади не обходилась жодна більш-менш важлива подія на селі. За її участю розв’язувались суперечки при поділі сім’ї, призначалась опіка над господарствами непрацездатних стариків та малолітніх сиріт, вирішувались питання про будівництво громадських споруд (церкви, школи, млина, лікарні тощо).
У відповідності з нормами звичаєвого права громада обирала сільського пастуха. Плата йому визначалася залежно від кількості худоби і складалася із грошової та натуральної частин. Крім плати хазяї по черзі повинні були давати пастухові одноденний харч. У деяких селах України цей порядок зберігається і понині. Пережитки общинного господарювання надовго законсервувались у традиціях тваринництва населення Карпат. Велику рогату худобу, овець і кіз тут донедавна випасали на громадському пасовищі: волів і корів під доглядом воларів, а овець і кіз під доглядом вівчарів. Воларя громада наймала спільно, а вівчарів (їх було п’ять-шість на череду, залежно від кількості овець) — ті господарі, у яких було багато овець. На Гуцульщині випас худоби на гірському пасовищі — полонині— організовував власник або орендар — депутат, якого обирали з-поміж себе члени сільської громади на загальних зборах. Він відповідав за роботу пастухів, керував випасом овець на полонині. Громада у свою чергу контролювала діяльність депутата під час сезонного випасу і при кінцевому розрахунку.
Особливими нормами звичаєвого права у дореволюційному українському селі регламентувались договори на купівлю-продаж майна, обмін, особисті найми та ряд інших угод. Поширеною формою найму була скіпщина — звичай передавати орну землю на один посів або луки на одну косовицю в оренду за певну частку врожаю. Під час жнив у центральних районам України були поширені найми «за сніп». Зажин, так називався цей звичай, був важливим засобом існування багатьох малоземельних і безземельних сімей. У залежності від місцевих умов зажинщикам платили п’ятий, шостий, а інколи лише десятий або дванадцятий сніп.
– Оренда була на одну косовицю! А не 50 років… а що зараз отримує “гордий селянин землевласник”, що працює на агробарона? Навіть не десятий і не двадцятий сніп. А жалюгідну ренту, якої дель вистачає на те, щоб прожити місяць, або два…
Колективна взаємодопомога і громадське самоуправління
Релікти давньої виробничої єдності громад виразно простежуються в українців, як і в інших слов’янських народів, у традиційних звичаях колективної взаємодопомоги селян при виконанні невідкладних і трудомістких робіт. Це насамперед широко розповсюджений на Україні звичай толоки (у росіян — помочь, білорусів — талака, болгар — тлака, поляків — тлука). Характерними ознаками традиційної толоки було те, що вона відбувалася звичайно у святкові й вихідні дні, на добровільних началах і без оплати за виконану роботу. Найчастіше її учасниками були сусіди й близькі родичі. Толоку застосовували при найрізноманітніших роботах — як польових (оранка, сівба, збір врожаю, заготівля сіна), так і домашніх (прядіння льону, конопель, вовни, заготівля продуктів, будівництво житла і господарських споруд). На Поліссі в такий спосіб копали картоплю, збирали і молотили хліб, а на Покутті і Закарпатті — лущили кукурудзу. В народі говорили: «Без толоки як без руки: ні хати не зробиш, ні сіна не скосиш».
Для оранки важких грунтів (особливо цілинних) у ряді випадків було необхідно запрягати в плуг три-чотири пари волів або коней. Не маючи необхідного тягла і сільськогосподарського реманенту, незаможні селяни об’єднувались, щоб обробити свої поля. Ця усталена форма кооперації називалась супрягою.
Досить розповсюдженою була форма взаємодопомоги на відробіток. її застосовували переважно жінки, виконуючи по черзі польові роботи день у однієї, день у другої і т. д.
До колективної допомоги односельцям вдавались у разі стихійного лиха та інших скрутних обставин. Толокою виконували й громадські роботи: будівництво й ремонт церков, шкіл, лікарень, доріг, мостів тощо. В очах громади трудова допомога була почесною справою, її проводили навіть у дні, які за народними уявленнями вважались забороненими для праці. Толока, як правило, проходила у піднесеному настрої, в дусі трудового змагання, з піснями і жартами. За традицією господарі, що діставали допомогу, годували толочан, а іноді й наймали для них музик.
В умовах пореформеного українського села, коли активно проходили процеси майнового і соціального розшарування, добрий народний звичай трудової взаємодопомоги нерідко перетворювався на засіб неприкритої експлуатації односельчан. Ним подекуди користувалися куркулі й духовенство, які, маючи великі земельні наділи, намагались залучати дешеву робочу силу. Безплатну роботу по обробітку полів, які належали причту, по ремонту церков у народі називали «попівською панщиною» або «попівськими празниками». З’явились толоки, де учасники працювали за вигідну в майбутньому форму найму,— за безпроцентну позику, іноді вони ставали формою колективних відробітків. Такі толоки поступово втрачали свої традиційні форми і церемонії: на них уже не запрошували, їх просто замовляли.
– не нагадує сучасне “пореформене село”, де наділи отримали новітні куркулі, на яких працюють за копійки сучасні “землевласники” без землі, яку вони довічно здали куркулям в “оренду”?
ЗМІСТ
Основні етапи етнічної історії та етнографічного дослідження України
- Чисельність і географічне розміщення українців (В. І. Наулко)
- Формування української народності й нації (В. І. Наулко)
- Історико-етнографічне районування України та етнографічні групи українського народу (В. 1. Наулко)
- Етнічний склад населення України (В. 1. Наулко)
- Українське народознавство: зародження, розвиток, перспективи (В. Ф. Горлечко, В. І. Наулко)
Господарство і матеріальна культура українців
- Основні галузі господарства і заняття населення (В. Ф. Горленко)
- Допоміжні види господарської діяльності. Домашні промисли та ремесла (В. Ф. Горленко, В. Т. Скуратівський. Л. О. Ткаченко)
- Транспорт і засоби пересування (В. Ф. Горленко)
- Поселення та житло (Т. В. Косьміна)
- Народний одяг (Т. О. Ніколаєва, Г. С. Шербій)
Їжа і харчування (Л. Ф. Артюх)
Духовна культура українського народу 119
- Громадський побут і звичаєвість (О. В. Курочкін) 120
- Сім’я і родинна обрядовість (А. П. По- номарьов) 141
- Усна народна творчість (С. В. Ми- шанич) 163
- Народне обоазотворче мистецтво (М. Л. Струнка) 177
- Народні знання, світоглядні уявлення, вірування, мораль (В. Ф. Горленко, В. 1. Наулко) 188
- Культура традиційна і сучасна (В. 1. Наулко)
-
Етнографічні особливості інших народів України і сучасні етнічні процеси в республіці (В. 1. Наулко)
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
- Артюх Л. Ф. Українська народна кулінарія: Іст.-етногр. дослідження. К., 1977.
- Арутюнов С. А. Народы и культуры. М., 1989. |
- Байбурин А. К. Жилище в обрядах и представлениях восточных славян. Л., 1986.
- Болтарович 3. 6. Україна в дослідженнях польських етнографів. К., 1976’
- Болтарович 3. Є. Народна медицина українців. К., 1990. ‘.Ж
- Бойківщина: Іст.-етногр. дослідження / Під ред. Ю. Г. Ґошка. #К., 1983.
- Борисенко В. К. Весільні обряди та звичаї на Україні. К., 1988. і
- Бромлей Ю. В. Очерки теории этноса. М., 1983. і
- Брук С. И. Население мира: Этнодемогр. справ. М., 1986.
- Волков (Вовк) Ф. К. Этнографические особенности украинского народа//Украинский народ в его прошлом н настоящем. Нг., 1916. Т. II.
- Восточнославянский этнографический сборник/Под ред. С. П. Толстова. М., 1956.
- Гаврилюк Н. К. Картографирование явлений духовной культуры (По материалам родильной обрядности украинцев). К., 1981.
- Гонтар Т. О. Народне харчування українців Карпат. К., 1979. ,
- Горинь Г. В. Шкіряні промисли західних областей України. К., 1986. :
- Горленко В. Ф. Нариси з історії української етнографії та російсько-українських етнографічних зв’язків. К., 1984.
- Горленко В. Ф., Бойко І. Д., Куницький О. С. Народна землеробська техніка українців. К., 1971.
- Горленка В. Ф. Становление украинской этнографии конца XVIII — первой половины XIX ст. К., 1988.
- Гошко Ю. Г. Населення українських Карпат XV—XVIII ст. Заселення, міграції, побут. К., 1976.
- Громов Г. Г. Методика полевых этнографических исследований, М., 1967.
- Гуслистий К. Г. До питання про утворення української нації.К., 1967.
- Гуцульщина: Іст.-етногр. дослідження / Під ред. Ю. Г. Гошка.К., 1987.
- Демографический энциклопедический словарь. М., 1985.
- Древнее жилище народов Европы / Под ред. М. Г. Рабиновича.М„ 1967.
- Древняя одежда народов Восточной Европы / Под ред. М. Г. Рабиновича. М., 1986.
- Дяченко В. Д. Антропологічний склад українського народу. К., 1965.
- Единение народов — единение культур / Под ред. А. К. Федорука.К., 1987.
- Етнографія Киева і Київщини. Традиції і сучасність / Під ред.В. Ф. Горленка. К., 1986.
- Здоровега И. І. Нариси народної весільної обрядовості на Україні. К„ 1974.
- Зеленин Д. К- Библиографический указатель русской этнографической литературы о внешнем быте народов России. 1700—1910 гг.//Зап. Ими. Рус. геогр. о-ва по отдел, этнографии. СПб, 1913. Т. XI. Вып. 1.
- Зиневич Г. П. Человек изучает человека. К., 1988.
- Итс Р. Ф. Введение в этнографию. Л., 1974.
- Кабузан В. М. Заселение Северного Причерноморья в XVIII — первой половине XIX в. М., 1969.
- Карпатский сборник / Под ред. Ю. В. Бромлея. М., 1976.
- Кожолянко Г. К. Матеріальна культура населення Буковини. К., 1988.
- Косьміна Т. В. Сільське житло Поділля. Кінець XIX—XX ст. К., 1980.
- Кравець О. М. Сімейний побут і звичаї українського народу: 1ст.- етногр. нарис. К-, 1966.
- Круть Ю. 3. Хліборобська обрядова поезія слов’ян. К., 1973.
- Кувеньова Л. Ф. Громадський побут українського селянства. К., 1963.
- Культурно-бытовые процессы на юге Украины / Под ред. Ю. В. Ивановой. М., 1979.
- Курочкін О. В. Новорічні свята українців. К., 1978.
- Макарчук С. А. Этносоциальное развитие и национальные отношения на западноукраинских землях в период империализма. Львов, 1983.
- Мандибура М. Д. Полонинське господарство Українських Карпат другої половини XIX—-30-х років XX ст. К., 1978.
- Матейко К. І. Український народний одяг. К., 1977.
- Материальная культура компактных этнических групп на Украине. Жилище/Под ред. М. Г. Рабиновича. М., 1975.
- Медико-топографическое описание государственных имуществ Киевского округа… Составлено доктором медицины де ла Флиз. К., 1854.
- Мишанич С. В. Система жанрів в українському фольклорі // Рад. школа. 1990. № 2.
- Народна архітектура українських Карпат. XV—XX ст. / Під ред. Ю. Г. Гошка. К., 1987.
- Народы европейской части СССР/Под ред. С. П. Толстова: В 2 т. М., 1964.
- Народы мира: Ист.-этногр. справ. М., 1988.
- Наулко В. І. Етнічний склад населення Української РСР. К., 1965.
- Наулко В. І. Географічне розміщення народів в УРСР. К., 1966.
- Наулко В. И. Развитие межэтнических связей на Украине. К., 1975.
- Наулко В. И., Миронов В. В. Культура и быт украинского народа. К., 1977.
- Николаева Т. А. Украинская народная одежда. Среднее Поднепро- вье. К., 1987.
- Никорак О. І. Сучасні художні тканини Українських Карпат. К., 1987.
- Общественный, семейный быт и духовная культура населения Полесья / Под ред. В. К. Бондарчика. Минск, 1987.
- Павлюк С. П. Народна агротехніка українців Карпат другої половини XIX — початку XX ст. К., 1986.
- Полесье. Материальная культура / Под ред. В. К. Бондарчика. К., 1988.
- Пономарев А. П. Развитие семьи и брачно-семейных отношений на Украине. К., 1989.
- Приходько М. П. Житло робітників Донбасу. К., 1964.
- Самойлович В. П. Українське народне житло. К., 1972.
- Самойлович В. П. Народное архитектурное творчество Украины. К., 1989.
- Свод этнографических понятий и терминов/Под ред. Ю. В, Бромлея и Г. Штробаха. М., 1986—1988. Вып. 1—3.
- Свята та обряди трудящих Киева / Під ред. Б. В. Попова. К., 1983.
- Семейный быт народов СССР / Под ред. Т. А. Жданко. М., 1990.
- Сидорович С. И. Художня тканина західних областей УРСР. К., 1979.
- Скрипник Г. А. Етнографічні музеї України. К., 1989.
- Скуратівський В. Т. Берегиня. К., 1987.
- Советские традиции, праздники,. обряды: Слов.-справ. / Под ред. Б. В. Попова. К., 1988.
- Соколова В. К. Весенне-летние календарные обряды русских, украинцев и белорусов. М., 1979.
- Стельмах Г. Ю. Історичний розвиток сільських поселень на Україні. К., 1964.
- Струнка М. Л. Організація пошукової роботи з етнографії у шкільних краєзнавчих музеях. К., 1989.
- Сявавко Є. І. Українська етнопедагогіка в її історичному розвитку. К., 1974.
- Титова 3. Д. Библиография русских библиографий по этнографии народов СССР (1851—1969). М„ 1970.
- Толочко П. П. Киев и Киевская земля в эпоху феодальной раздробленности XII—XIII веков. К., 1980.
- Украинский народ в его прошлом и настоящем. Пг., 1916. Т. II.
- Українська народна поетична творчість / Під ред. О. I. Дея. К., 1978.
- Український народний одяг в акварелях Ю. Глоговського. К., 1988.
- Чебоксаров И. Н., Чебоксарова И. А. Народы, расы, культуры. М„ 1985.
- Чижикова Л. Н. Русско-украинское пограничье. М., 1983.
- Чубинский П. П. Труды этнографическо-статистической экспедиции в западно-русский край. Спб., 1872—1878. Т. I—VII.
- Шишмарев В. Ф. Романские поселения на Юге России//Труды архива АН СССР. Л., 1975. Вып. 26.
- Шухевич В. Гуцульщина: У 5 ч. Львів, 1899—1908.
- Этнические процессы в современном мире/Под ред. Ю. В. Бромлея. М„ 1987.
- Этнография / Под ред. Ю. В. Бромлея, Г. Е. Маркова. М., 1982.
- Этнография восточных славян: очерки традиционной культуры / Под ред. Ю. В. Бромлея, К. В. Чистова. М., 1987.
- Этнокультурные процессы в национально-смешанной среде/Под ред. И. С. Гурвича. М., 1989.